Вертикален свят
Школа Курсове Изкачвания Трекинги Календар Магазин Кой какво Гидовник Дневник Класации Видео Галерия Статии Новини
   Вие не сте регистриран потребител !   Вход и регистрация в сайта
×
Екипът на Вертикален свят Ви пожелава едно приятно и пълноценно прекарване с първият български информационен портал за катерене и алпинизъм, онлайн от 1 декември 2001 година.

Свободно изкачване на хубав биг уол маршрут в Норвегия

Dave MacLeod  |  Редактирана на 08/09/2011

[i:bd0d59b2]Снимка: davemacleod.blogspot.com[/i:bd0d59b2]

Дейв Маклауд, направи първото свободно изкачване на дългия 8 въжета и 400 метра маршрут наречен Bongo Bar на северната стена на Blaman в Норвегия. Шотланския катерач е там покрай Gore-Tex Experience Tour, като това е била основната му цел.

По подробно за приключението си в Норвегия, той разказва в блога си:

Тримата общо изкачихме огромно количество прекрасни гранитни маршрути по време на престоя ни в Квалоя. Някои от класическите маршрути, които са толкова добри колкото и всички подобни по света, и няколко страхотни нови маршрути. Но преди да дойда тук, най-великото нещо, което исках да направя бе свободно изкачване на нов маршрут по северната стена на Blaman. Едва от последните няколко години, маршрутите с изкуствено изкачване тук станаха биг уол цели за катерещите свободно. Посещенията на австрийските катерачи Ауер и Майр привлякоха внимание на всички по света към стената, и всъщност техните снимки първо ме наведоха на мисълта да дойда тук, последвани от прекрасния гидовник на Мартен Блихт.

Тези снимки бяха от опита им да изкачат свободно маршрута Bongo Bar преминаван само изкуствено до момента. Те успели да минат свободно първите въжета, като им дали категории 7b+ и 7с+ (макар, че второто е по-скоро 7b+), но надвесеното трето въже през таванчетата било мокро и те траверсирали наляво към „Atlantis” и се спуснали долу и като направили друг маршрут 'Tingeling' (Tinkerbell на английски). Техния маршрут беше довършен това лято до върха на стената от местните Андреас Кларстром и Томас Мелинг ( Peter Pan 400m, 7b+)

[i:bd0d59b2]Снимка: davemacleod.blogspot.com[/i:bd0d59b2]

На първия ден от пътешествието ни, можехме да видим Blåmann от летището Тромсо, отличаващ се от другите върхове на хоризонта. Когато стигнахме с колата до подхода видяхме северната му стена, не можех да дочакам да си сложа инвентара в сака.

Но като стигнахме под стената, беше по неясно дали изкачването на Bongo Bar е възможно. Изглеждаше наистина стръмно и гладко през таванчетата. Но от друга страна, всички потенциални нови маршрути изглеждаха също толкова отчайващо! Много затворени надвесени гранитни винкели, с очевидно отвесни и гладки странични стени. Андреас и един приятел се разположиха на 60 метра нагоре по един нов маршрут и очевидно си прекарваха добре. Той ни викаше отгоре, окуражавайки ни да хвърлим един поглед на Bongo Bar, и си помислих, че все пак трябва да се пробваме.

Въже Е6 6b за начало, дълго 55 метра беше груба загрявка, и също така припомняне, че нямаме стръмни гранитни стени, които да се катерят на дюлфер в Шотландия. Следващото въже го минахме по-лесно. То също така беше Е6 6b и може би най-доброто въже по гранит, което съм катерил някога. Перфектен дюлфер с редки, но хубави осигуровки.

[i:bd0d59b2]Снимка: davemacleod.blogspot.com[/i:bd0d59b2]

Следващия ден пратих Доналд на ключовото трето въже (А3) с инвентара за изкуствено катерене. Изглеждаше трудно и плашещо. „Бонг, бонг, бонг” кухия звън от чука му за клинове се чу над първото таванче, последвано от възклицанието: „Jings, Crivens and help me John Boy!” (нещо от сорта: „Мамка му, гадост боже помагай!”) Доналд тъкмо осъзна, че цепката, в която вкарва инвентара за изкуствено катерене е огромна отцепена люспа, като палачинка висяща на кантар, чакаща само някой неподозиращ катерещ изкуствено катерач да я натовари и да я свали в пропаста. Той не беше щастлив и се спусна долу, като ми предложи да мина внимателно в страни от тази люспа. Така и направих, само за да открия, че следващата люспа правеше предната да изглежда като неделима част от скалата. Моя израз беше доста по-нецензурен. Продължих нагоре, на половина помагайки си с изкуствени средства и наполовина свободно, само да открия, че четвърто въже изглежда почти толкова трудно. След още един ден, бях минал всички движения на трето въже, но ми трябваше още време на четвърто. Прогнозата за времето беше лоша, и не бяхме сигурни как да направим организацията на отборното изкачване с толкова много опасности и вероятността да трябва аз да изводя по-голямата част или цялото изкачване. Имахме дискусия на площадката и с колебание реших да отстъпя.

Обаче най-лошата ми черта е че никога не мога да оставя недовършена работа и няколко дни по-късно аз възобнових идеята за свободно изкачване – да отделя още един ден да повися и да почистя четвърто въже и да разгледам маршрута след това, докато Хелена и Джулия катереха класически маршрути на Холендран и като после се надявах да се пробвам да го кача редпойнт с Джулия ако времето останеше хубаво.

Кликнете на картинката, за да я видите в пълен размер.

[i:bd0d59b2]Движейки се покрай ръба, Bongo Bar въже 7 (E5 6a)

Снимка: davemacleod.blogspot.com[/i:bd0d59b2]

Малко дъжд застраши шансовете ни. Качих се нагоре с Джулия и видяхме че черните жилки по трето въже още изглеждат сухички, така че тръгнахме без да имаме големи очаквания. Двете 7b+ въжета минаха много бързо и висейки на площадката 100 метра нагоре по стената, неизбежно надеждата се промъкна в главите ни. Говорейки за очаквания, Джулия нямаше съмнения че ще мога да мина 8а (Е8 6c) въжето над нас, и ми го каза директно, но с особено позитивен тон. Изстрелях се по въжето, катерейки плавно в началото но ставайки несигурен на ключовата част и губейки хладнокръвността си. Погледнах зад мен към ключовата хватка, която трябва да натоваря с палец; беше мокра, а също така мокра беше и стъпката. Нямаше време за колебания, когато започнах да се изплъзвам назад изстрелях дясната си ръка зад ръба без да имам време да видя хватката преди това. Два от пръстите ми я захванаха хубаво и с изсумтяване се задържах и продължих, с биеше телеграми крака по целия път нагоре към ръба.

Кликнете на картинката, за да я видите в пълен размер.

[i:bd0d59b2] Джулия се усмихва въже след въже.

Снимка: davemacleod.blogspot.com [/i:bd0d59b2]

Минаването като втора по маршрута на Джули беше едно от основните препятствия по него. 8а катерене, по маршрут, по който не е катерила преди това, носейки раницата на гърба, и диагонална линия минаваща през таванчета с остри като бръснач ръбове, по която минава маршрута. Това съвсем не е за хора със слаби сърца. Въжето вървеше с равномерно темпо и без да се чува никакъв звук отдолу. Дърпайки се по осигуровките там, където можеше, за да не товари въжето и да го опъва по ръбовете, Джулия стигна до мен за 30 минути, още усмихвайки се и насочвайки ме да отида да изкатеря балансовото 7с въже, което следваше. След това представление, трябваше да се представя добре.

Изкачих го добре и без да губя време летях по горните въжета по цепки, които се катерят на дюлфер. Джулия беше твърдо решена да изводи шесто въже. Вече катерехме онсайт и въжето се оказа че е 7a (Е5 6а) и че е 60 метра дълго. Тя очевидно беше изморена от носенето на гръб на якетата ни, храната и водата по трудните въжета, но въпреки това тръгна нагоре. След 20 метра, тя ми се провикна и каза ,че е решила да направи площадка на една плоча. Хубава площадка? Тя ми се провикна и каза „да”, и чак като стигнах до нея тя си призна, че тя е направена на две стари човки, останали от някое предишно изкуствено изкачване и лошо поставен френд и не е искала да ми каже преди това. Изнамерихме още едно място където да сложиме френд за допълнителна осигуровка и минахме зад ръба и нагоре по безкрайните цепки, сега окъпани в прекрасното късно следобедно слънце. Бейс джъмпър скочи покрай нас тъкмо когато излизахме отгоре на Blaman и се приземи безопасно преди да довършим последното въже и да започнем умореното си влачене надолу за хапване на спагети в 1 сред полунощ. Bongo Bar – името ни напомняше за песничката от рекламата на Um Bongo от нашето детство.

Кликнете на картинката, за да я видите в пълен размер.

[i:bd0d59b2] Дейв Маклауд, Хелена Робинсън и Джулия Снихур под северната стена на Blamann

Снимка: hotaches.blogspot.com [/i:bd0d59b2]

Имам чувството че въпреки непредвидимия климат в Норвегия, Blamann ще стане една от най-известните стени в Европа, по която да се правят трудни биг уол изкачвания през следващите години. На лесно достъпно място е и също така е особено впечатляваща с един от най-хубавите гранити, който можете да намерите по света.

Долу е част от сниманото видео за изкачването.

Превод от английски:  Станко Йончев

• 21/03/2018

Представяне на новата серия дрехи за дъжд на Black Diamond

коментара

С това филмче и кратко описание на новите продукти искаме да ви представим новата серия дрехи за дъжд на Black Diamond, които са едновременно водозащитени, вятъроустойчиви, дишащи и разтегливи.
  • 14/06/2018

Colin Haley направи нов скоростен рекорд на гребена Касин на Денали

коментара

Colin Haley подобри предишният рекорд с почти двойно по-бързо време. Затъпявайки зъбите на своите котки като млад алпинист в Каскадите, Colin Haley винаги е мечтаел за големите планини. Докато Патагония и големите планини на Азия бяха крайни цели, региона на Центеална Аляска предлагаше върхове с по-висока степен, макар и с по-удобен и лесен достъп.
  • 06/06/2018

Нов скоростен рекорд на Носа на Ел Кап за под 2 часа

коментара

Alex Honnold и Tommy Caldwell направиха 3-ти пореден скоростен рекорд на Носа и този път изкатериха 1000-метровият маршрут за 1 час 58 минути 7 секунди. Reel Rock поства в Instagram, "Тази сутрин на El Capitan тези супер герои заковаха времето на 1:58:07." Екипът подобри своя собствен предишен рекорд с почти 4 минути и станаха първите хора, които са катерили Носа за под 2 часа. Warren Harding и компания ...
  • 27/06/2017

Магазин Вертикален свят търси ПРОДАВАЧ-КОНСУЛТАНТ

коментара

Магазин Вертикален свят търси ПРОДАВАЧ-КОНСУЛТАНТ с познания в сферата на планинарството, катеренето, алпинизма, планинското бягане и екстремните спортове. ОТГОВОРНОСТИ: - Приветливо и учтиво посрещане на клиентите в търговския обект; - Информиране и консултиране за стоките и услугите в търговския обект, по телефона, онлайн по имейл и във фейсбук; - Поддържане на търговски вид на стоките
  • 11/02/2018

Адам Ондра направи първия флаш в света на 9а+

коментара

Adam Ondra премина флаш Super-crackinette, 9a+, в сектора Praniania в Saint Leger du Ventoux, Франция. Alex Megos направи първото изкачване на маршрута през октомври 2016. Според Fanatic climbing маршрута няма истинска трудност, само около 25-30 движения по много непрекъснато трудно и на пръсти катерене в голям надвес, където най-трудната част идва точно преди свързването на директния старт с оригинални ...
  • 24/10/2017

Angela Eiter стана първата жена в света преминала 9b

коментара

Австрийската катерачка Angela Eiter стана първата жена в света изкатерила 9b, с нехйното преминаване на маршрута La planta de shiva, изкатерен за първи път свободно през 2011 от Адам Ондра в района Villanueva del Rosario в Испания.
  • 05/09/2017

Adam Ondra изкатери първото в света 9c във Flatanger, Норвегия

коментара

На 3 септември Adam Ondra направи първото свободно изкачване на своя проект наречен Project Hard. Маршрутът се намира в пещерата Flatanger, Норвегия и 24-годишният чешкият катерач оцени като 9c. Това разбира се трябва да бъде потвърдено и чак след това 45-метровата линия ще стане първото в света 9c.
  • 05/06/2017

Алекс Хонълд изкачи свободно соло Ел Капитан

коментара

В събота известният катерач Алекс Хонълд стана първият човек, който изкачва Ел Капитан без да използва въжета или други обезопасителни съоръжения и извърши вероятно най-великото постижение в историята на чистото скално катерене.
  • 23/05/2017

Kilian Jornet постави нов рекорд за скоростно изкачване на връх Еверест

коментара

Ски алпинистът и ултрабегач Kilian Jornet постави един нов рекорд за скоростно изкачване на най-високият връх в света - Еверест в раните часове на 22 май, качвайки се на върха за 26 часа. 29-годишният испанец премина по маршрута през Северната стена в едно единично катерене без използването на кислород и фиксирани въжета.
  • 10/05/2017

Плащане с кредитни и дебитни карти

коментара

От днес вече ще можете бързо, лесно и сигурно да плащате своите онлайн поръчки с кредитни или дебитни карти през системата на Борика, без да заплащате излишни комисионни. Вече няма да е нужно да се регистрирате в различни разплащателни платформи и да преминавате през дълги процедури по оторизацията им. Магазин Вертикален свят изцяло покрива разходите по направените транзакции и същевремено получавате c ...

Последни новини !!!

• 07/09/2017

Новата автобиографична книга на Алекс Хонълд "Сам на скалата"

Новата автобиографична книга на Алекс Хонълд
    Излезе от печат автобио-графията на безапе-лационния символ на съвременното катерене Алекс Хонълд. Защо го правиш? Не се ли страхуваш, че ще умреш? Два въпроса, с които Алекс Хонълд е обстрелван почти ежедневно. 32-годишният катерач е необяснима загадка – също като невъзможни ...
  • 23/05/2017

Представяне на La Sportiva G5 по време на ISPO 2017

коментара

La Sportiva G5 е ултра технична водозащитена обувка за височинен алпинизъм и работа навън в студени условия. Тя е лесна за обуване дори с ръкавици благодарение на новата системата от връзки Boa® в долната част на обувката и велкро лепенките в горната й част. Обувката е направ ...
  • 11/05/2017

Представяне на новият челник Petzl Tikka Hybrid

коментара

Проста и компактна, новата TIKKA предлага 200 лумена яркост и широко разпръсване на светлината. С дълга продължителност на осветяването тя е практична за аутдор активности като къмпинг или трекинг, или за пътуване и също за ежедневни активности около дома или колата. Фосфорес ...
  • 06/01/2017

Новата планинарска и фрийрайд седалка Petzl Altitude

коментара

ALTITUDE е ултралека планинарска и скиорска седалка, която можете да сложите, докато сте със ски или котки на краката. Направена е с конструкцията WIREFRAME и тежи само 150 g.
  • 31/12/2016

Нов смесен маршрут на Пиц Бадиле

коментара

На 16 ноември 2016 Marcel Schenk и Simon Gietl направиха първото изкачване на Amore di Vetro (800 метра, M5, R) - един нов леден и смесен маршрут на Североизточната стена на Пиц Бадиле.
  • 20/12/2016

Pete Whittaker на първото изцяло свободно соло с въже на El Cap за един ден

коментара

Pete Whittaker направи първото изцяло свободно соло изкачване на El Capitan в Йосемите за един ден, използвайки соло техники с въже. Pete изкатери класическият 37 въжета Freerider с трудност 5.12d за 20 часа и 6 минути. Той беше преминал маршрута флаш през 2014. Само два пред ...
  • 06/12/2016

Онлайн катерачно състезание

коментара

Вертикален свят с подкрепата на магазин Вертикален свят организират първото по рода си в България онлайн катерачно състезание. Състезанието ще се проведе в периода 1 януари - 31 март 2017 година. За да участвате в състезанието е необходимо да осъществите следните стъпки: 1. Да се регистрирате в сайта като потребител 2. Да се логнете с потребите ...
  • 03/12/2016

Black Diamond представя новият Camalot™ Ultralight

коментара

Двуосният Black Diamond Camalot ™ беше създаден през 1987 и това беше революция в света на катеренето. Но сега отново екипът на BD се опита да предефинира стандарта на това осигурително средство. Какъв е резултатът? Един изцяло нов Black Diamond Camalot™ Ultralight - сега с 2 ...
  • 07/11/2016

Новата седалка Black Diamond Zone

коментара

Новата седалка Black Diamond Zone е създадена предимно като най-висок клас седалка за спортно катерене, но също така има халки за закачане на инвентарници за ледено катерене, което я прави подходяща и за други типове катерене. Технологията Fusion Comfort увеличава комфорта в ...
  • 03/11/2016

Представяне на La Sportiva Skwama

коментара

В това ревю Neil Gresham, Adrian Baxter и Stu Littlefair говорят за най-новата катерачна иновация на La Sportiva, технологията "S-Heel", която е част от новите модели еспадрили Skwama и Otaki. Skwama са чувствителни, пасващи удобно, меки катерачни обувки идеални за топ постиж ...

Black Diamond Equipment

Affiliate Program  -  Линкове  -  Реклама  -  Абонамент  -  Препоръчайте ни  -  RSS